وفاداری به برند
وفاداری به برند را میتواند میزان نگرش مثبتی که یک مشتری نسبت به یک برند دارد تعریف نمود. به عبارت دیگر میزان پایبندی وی به محصول و قصد خرید آینده وی . در حقیقت وفاداری ، تعهد به تکرار خرید در آینده میباشد. آتیلگان در بین ابعاد مختلف ارزش ویژه برند نقش و تاثیر وفاداری را بیشتر از بقیه دانسته و آن را تنها عاملی میداند که بصورت مستقیم بر ارزش ویژه برند تاثیر میگذارد. (Atilgan,2006,240). وفاداری به برند را میتوان بیانگر میزان ترجیحات مشتریان نسبت به یک برند در مقایسه با نزدیکترین رقبا میباشد . این موضوع ریشه در ارزیابی مشتریان نسبت به میزان توان برند در تامین نیازهای آنها میباشد . وفادارای به برند میتواند خود یک مزیت رقابتی و مانعی جهت ورود رقبا بهبازار باشد. (1996,aker) برون[1] چند سطح از وفاداری را تشریح کردهاست. وفاداری رفتاری به رفتار مشتریان در بازار اشاره دارد که به وسیله گزارش تعداد خرید آنها مشخص میشود . (1998 Keller) و یا تعهد خریدار به خرید مجدد از برند به عنوان انتخاب اول . (1999 Oliver) وفاداری شناختی هنگامی است که در فرآیند خرید هنگامیکه مشتری احساس نیاز میکند برند اولین گزینه در ذهن مشتری باشد . به این ترتیب برند باید خود را به عنوان اولین انتخاب در ذهن مشتری نمایان کند ( وفاداری شناختی ) و در نتیجه آن تکرار خرید بوجود آید ( وفاداری رفتاری )آکر میزان قیمت را شاخص اصلی وفاداری میداند . میزان قیمت مقدار مبلغی است که مشتری حاضر است در قبال برند و در مقایسه با برند رقیب با میزان منافع ارائه دهنده مشابه پرداخت کند . این میزان با توجه به ارزیابی مشتری میتواند بالا، پائین ،مثبت و یا منفی باشد .
پایو (2006) انتخاب اول یک برند توسط مشتری را دلیل وفاداری به آن میداند. وی نیز دو بعد وفاداری نگری و رفتاری را برای وفاداری در نظر میگیرد. (Taylor etal, 2004,218)
گیل بیان میکند که وفاداری به برند به صورت مستقیم باعث افزایش ارزش ویژه برند میگردد و سایر ابعاد مدل هم به صورت مستقیم و هم به واسطه وفاداری به برند بر روی ارزش ویژه برند تاثیر میگذارند. یو و دیگران نیز در سال 2000 تحقیقی در کشور کره انجام دادند که نتایج آن این موضوع را تائید میکرد ولی پژوهش آنها که بر روی 12 برند متفاوت و با تاکید بر روی تفاوتهای فرهنگی بین دو کشور کره و ایالات متحده صورت میگرفت میزان تاثیر وفاداری بر ارزش ویژه برند را در این دو بازار متفاوت گزارش کرد.
در مدل ارزش ویژه برند آکر وفاداری به برند به عنوان اهرم تجاری برای کاهش هزینههای بازاریابی قلمداد شده است . آکر همچنین وفاداری به برند را به صورت میزانی که مشتری برای یک برند در مقایسه با برندهای دیگر با مزیتهای مشابه میپردازد و اندازهگیری مستقیم قصد خرید مجدد و یا استفاده مجدد از محصول یا خدمات در آینده تعریف نموده است. (آکر ، 1991،41)
[1] – Brown
اهداف پژوهش
مهمترین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر اجراء مختلف آمیخته بازاریابی بر ابعاد ارزش ویژه برند و در نهایت خود ارزش ویژه برند شرکتهای تولید کننده نرمافزار میباشد. بطور خاص اهداف این پژوهش به دو دسته اهداف اصلی و اهداف فرعی به شرح زیر تقسیمبندی شدهاند .
1-5-1- اهداف اصلی
تعیین میزان تاثیر اجزاء مختلف آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند در صنعت تولید نرمافزار (نرمافزارهای مالی، اداری ).
1-5-2- اهداف فرعی
اهداف فرعی پژوهش نیز به صورت زیر مجموعه اهداف اصلی و بر مبنای ارتباط بین اجزاء آمیختهبازاریابی و ابعاد ارزش ویژه برند ( مطابق با مدل آکر) است . این اهداف در شش گروه دستهبندی شدهاند که تمامی آنها در مورد برند شرکتهای تولید کننده نرمافزارهای مالی اداری مورد بررسی قرار خواهند گرفت :
گروه الف :
گروه ب :
گروه ج :
گروه د :
گروه ه :
درباره این سایت