موانع تفویض اختیار و راه های مقابله با آنها:
استقرار تفویض اختیار نیز همچون دیگر راهبردهای و اصول مدیریت با تنگناها و محدودیتهایی مواجه میگردد. این موانع از ابعاد مختلف از جمله موانع مربوط به تفویض کننده (رئیس)، مرئوس، محیط و فرهنگ سازمانی قابل بررسی میباشد. برخی از موانع تفویض اختیار در سازمانهای دولتی ایران عبارت است از:
برخی از مقامات تصور کنند که خود بهتر از دیگران میتواند تصمیمگیری کنند. چنین افرادی متمایل به مدیریت اختاپوسی (هشت پا) هستند که همانند اختاپوس دارای دستهای زیادی برای چنگ انداختن به تمام امور (خرد و کلان) سازمان هستند و عقیده دارند که اگر کاری بخواهد به درستی انجام گیرد بهتر است خودشان آن را انجام دهند. آنها معمولا وظایف بیاهیمت را به دیگران واگذار میکنند که از عهده افراد بی تجربه نیز بر میآید. کسانی که با این مدیران کار می کنند چون قبل از پذیرش مسئولیت وظیفه دشواری به آنها واگذار نشده که بتواند توانایی خود را ثابت کنند در زمینه ارتقای مقام دچار مشکل می شوند.
تأکید بر ارباب رجوع محوری در نظام اداری که به تفویض اختیار بیشتری میانجامد. مثلاً اگر این تفکر بر مدیر حاکم باشد (مشتری مداری) جهت جلوگیری از ایجاد وقفه در کار ارباب رجوع به هنگام نبودی ولی مسئولیت خود را تفویض میکند البته این مورد ممکن است جهانی باشد ولی در کشور ما نمود بیشتر دارد.
تأکید بر ارباب رجوع محوری در نظام اداری که به تفویض اختیار بیشتری میانجامد. مثلاً اگر این تفکر بر مدیر حاکم باشد (مشتری مداری) جهت جلوگیری از ایجاد وقفه در کار ارباب رجوع به هنگام نبودی ولی مسئولیت خود را تفویض میکند
اقتداری برخی از موانع تفویض اختیار را چنین برشمرده است:
1ـ برخی از مقامات تصور میکنند که خود بهتر از دیگران میتوانند تصمیمگیری کنند، بنابراین تفکر مطلق بودن برتری تصمیمگیری مدیر مانع تفویض اختیار است.
2ـ نداشتن اعتماد نسبت به زیردستان و بیم از این که خود در مقابل مقامات مافوق مسئول رفتار زیردستان قرار گیرد.
3ـ فقدان ثبات عاطفی و عوامل روانی، مانند خودخواهی، احساس تزل مقام و از دست دادن سمت و شتابزدگی.
4ـ ملاحظات ی و سعی در مخفی نگاه داشتن برخی از مسایل و اطلاعات.
5 ـ اعتقاد به اصالت قانون و برتری تمرکز اختیارات
تر و اودانل اعتقاد دارند که مدیر باید دارای خصوصیاتی باشد از قبیل تمایل به رعایت نظرهای دیگران، اعتماد به زیردستان. دادن آزادی عمل برای تصمیمگیری (و احیاناً درس گرفتن از اشتباهات) داشتن ویژگیهای مزبور اگر چه برای تفویض اختیار لازم است، ولی کافی نیست
برای این که موانع تفویض اختیار تا حدودی برطرف شود، باید اقدامات ذیل را معمول داشت
1ـ تفویض اختیار باید کاملاً به وضوح مفهوم باشد.
2ـ برای تفویض اختیار، کارکنان باید به طور مناسب انتخاب شوند و آموزشهای لازم را ببینند.
3ـ انگیزش زیردستان: مدیریت باید از نیازها و هدفهای زیردستان آگاه باشد. افزایش مسئولیت کارکنان به خودی خود، ممکن است موجب انگیزش نشود. لذا به همراه آن باید مشوقهای کافی مانند ترفیع، شرایط کاری بهتر، یا پاداشهای مالی به وجود آورد
4ـ اغماض در مورد اشتباهات زیردستان؛
5 ـ استقرار کنترل کافی.
اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی)
-هدف آرمانی
شناسایی فرازهایی از تمرکز، رسمیت سازمان و تأمین بموقع کالا.
-هدف کلی
بررسی رابطه تمرکز و رسمیت با تأمین به موقع کالا میباشد.
-اهداف ویژه وکاربردی
بررسی ارتباط ساختار سازمانی (متغیرهای رسمیت وتمرکز) بر عملکرد مدیریت تدارکات و امور کالا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در تأمین به موقع کالای مورد نیاز میباشد.
1-5-سوالات تحقیق
این تحقیق دارای یک سوال اصلی و دو سئوال فرعی میباشد.
سئوال اصلی
آیا تمرکز و رسمیت ساختار سازمانی بر تأمین به موقع کالا در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تأثیر معنیداری دارد؟
سئوالات فرعی
1- آیا متغیرساختاری”رسمیت” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنیداری دارد؟
2- آیا متغیرساختاری تمرکز” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنیداری دارد؟
درباره این سایت